Tim Parks sa v Oknách do sveta pozerá na Miláno.
Mám vytiahnuť žalúzie predtým, než si pôjdem na cappuccino alebo až potom? To je prvé rozhodnutie na začiatku každého nového dňa. Musím zistiť, či prší. Šnúra je vyšúchaná a latky na žalúziách sa spriečia, ak ju potiahnem priprudko. Pomaly sa otvára výhľad. ‚Výhľad‘ je trochu prehnaný výraz. Je to obyčajný dvor v činžiaku z šesťdesiatych rokov v robotníckej časti Milána; môj balkónik visí nad hlavným vchodom budovy, oproti ďalším podobným balkónikom nad ním a vpravo. V niektorých pulzuje život v podobe rastlín, psov, mačiek a kanárikov, v iných sú uskladnené staré bicykle, detské kočíky, nábytok. Uprostred priestranstva je trávnik veľkosti vreckovky a rastie tam vysoký divý gaštan, v lete zlatistý a v zime bezútešný, ako pripomienka Prírody. Inak samý cement, štukatúra a kachličky. Nič nepríjemné, nič skľučujúce, nič zaujímavé. Asi po desiatich minútach, strávených v kaviarni na druhej strane ulice, kde čerství čínski prisťahovalci podávajú skvelú kávu a croissanty, sa púšťam do práce, chrbtom k otvorenému oknu, cez ktoré počuť brechot psov, mladého muža, ktorý na balkóne rozpráva cez iPhone, a dáku hysterickú bytosť, ktorá občas vrieska na ulici. Domovníčka zametá opadané lístie a ohorky cigariet, a s neutúchajúcim nadšením trkoce s každým príchodzím. No ja mám v ušiach upchávky; jej hlas znie tlmeno. Okolo pol jedenástej ma dohoní slnko a jasný prúd svetla odhalí, kedy som naposledy vysával parkety. Pridávno. Zamračím sa a zvýšim jas na tomto druhom okne, do ktorého píšem.